Annastinalinden's Blog

MRSA- bakteerit

Posted on: 03.01.2010

Bongasin Hesarista jo toisen nasevan artikkelin, joka käsitteli mrsa- bakteereja. Artikkeleiden kirjoittaja on Kimmo Oksanen, jonka jutut aina luen. Hän kirjoittaa espoolaisesta ongelmasta, mutta muualtakin löytyy. Muistan itsekin kirjoittaneeni mrsa- kokemuksistani aiemmin, mutta tässä muistinvirkistys.

Loukkaannuin pahasti 11/2008 ja kuukauden hoitojakson jälkeen Töölö siirsi mut Laaksoon kuntoutumaan. Siellä minun reisiin ja vatsaan, joista ihoa ohi siirretty muualle tarttui bakteerit. Kaksi staffylokokki lajia. Antoivat mulle tehotonta antibioottia kuukausia ja iho märki ja veresti. Lääkärit vaihtoivat pintasiteitä. Minä kärsin seitsemän kuukautta, koska jokainen liikahdus sattui. Maaten tai istuin märkäeritys ja veri kuivuivat ihoon ja siteisiin ja liikkuessa repesi. Haavathan olivat  n. 20cm x 20cm, 10cm x 10cm tai 30cm x 7cm kooltaan, ettei siis ihan tavallisia haavoja. Ihoa oli laajalti höylätty. Näin kävi mulle kuukausia. Laakso kotiutti minut märkivänä ja varmasti levittävänä pääsiäisen jälkeen. Vihdoin kotihoidon lääkäri määräsi mulle tuhdin lääkityksen, joka tehosi. Luulisi, että amputoitu jalkani olisi häirinnyt, mutta ei. Ne hirviöt ihossani.

Hirviöitä olivat myös niitit, joiden ihosta poistaminen osittain oli tuskaa, mutta se olikin toinen juttu.

1 Response to "MRSA- bakteerit"

Tuskin kukaan muu osaa arvostaa ehjää ihoa niin kuin me! Suihku- ja siteenvaihtopäivät sairaalassa olivat täyttä kidutusta. Mun veli hakee mulle vieläkin aina pehmeän tuolin vaikka nykyisin mun takapuoli kestää jo istumista 🙂

Jätä kommentti

Follow Annastinalinden's Blog on WordPress.com

    • annastinalinden: Jep, Espoossa on KatsoIhminen koonti useista näyttelyistä ja kestää useamman viikon... Minäkin vierailen siellä sitten.
    • annastinalinden: Oli kyllä Tuija, nyt ovat toiset ajat... Kiva, kun olet lukenut
    • Tuija Suutarinen: Voin käydä katsomassa näyttelyn ajatuksella ja lukea kaikki teksti, sillä Espoon kulttuurikeskus sijaitsee Tapiolassa, entisessä kotikaupunginosa

    Arkistot

    Laskuri

    • 122 846 hits
    tammikuu 2010
    ma ti ke to pe la su
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031

    Kirjoittelen niitä & näitä ja toivon, ettei satunnainenkaan lukijani pitkästy, vaikken sananiekka olekaan.

    Syötä sähköpostiosoitteesi, niin voit seurata tätä blogia ja saat ilmoituksia uusista julkaisuista sähköpostitse.

    Liity 11 tilaajien joukkoon